Monday, October 15, 2012

Resepi : Mee Sanggul Goreng

Hai kawan-kawan sumer...
Arini nak share resepi mee sanggul goreng versi aku sendirik bleh.

Mula-mula mesti la kna ada mee sanggul. Ha ni yang aku selalu beli bila balik kg tak penah mis tau. Kalau kt tempat korang tak ader bendaalah ni beli jelah jenama apa pun janji mee sanggul k.


Ni dia mee sanggul yang aku suka masak

Tara... dah siap untuk dimakan..Yum yumm

Kaedahnya mudah jer nak buat. Ni aku buat petang semalam gara-gara lapo pastu tak letak sayur sebabnya opkos la tak ada. Aku kasi resepi nanti korang pandai-pandai la ek update n upgrade ikut suke korang ek.

Bahan-bahan:
Mee sanggul (1 paket)
Udang secukup rasa
Cili kering yang diblender bersama bawang n belacan
Sos tiram (2 sudu)
Sos cili (3 sudu)
Bawang Putih-dihiris (2 ulas)
Sayur-sayuran yang korang suke ek

Cara-caranya

1. Opkos la panaskan minyak dulu secukup rasa.
2. Tumiskan bawang putih yang telah dihiris sehingga kekuningan
3. Masukkan cili kering. Kacau sehingga terbit bau n garing sikit tidak nanti cili xmsk korang sakit perut plak
4. Masukkan pulak sos cili n sos tiram n udang/sotong/fish cake ker
5. Luper lak buh garam n ajinomoto bagi saper yang suker ikut sesedap rasa
6. Ha lupa plak korang mesti rebus dulu mee sanggul agak-agak lembut jangan terlalu lama k nanti lembek sangat xbest.
7. Pastu masukkan mee sanggul n sayur-sayuran yang korang minat. Aku suka letak kucai n udang kering baru best.
. Asyik lupe memanjang aku ni nape ek...hihi tulis len pikir benda len keji la sape ni..huhu
Dah siap korang hidang la macam hidang spageti ala-ala master chef gitu baru suami n kawang-kawang tertambat.
Pesanan pade sape nok masak mesti buat dengan hati yang ikhlas baru la buat xsedap pun jadi sedap.
Klau xsedap jugak musti ada yang salah tu. Pikir sendiri la

k.bai selamat mencuba

No comments:

Post a Comment